Завантажити ще

Низька якість комунальних послуг: як за них не платити

Низька якість комунальних послуг: як за них не платити
Фото: Світлана Маковєєва/Архів КП

Введення абонплати за тепло і гарячу воду не на жарт розлютило багатьох городян. Наразі тільки й розмов про те, що люди не користуються тією ж гарячою водою через те, що до їхніх квартир вона просто не доходить, а платити за послугу тепер їх зобов'язують.

"КП" в Україні" розбиралася, які комунальні послуги вважаються якісними, а за які можна спробувати не платити.

Опалення

Якщо у вас квартира в новобудові, то, швидше за все, ви можете регулювати температуру батарей - для цього на них встановлюють спеціальні регулятори, які можуть працювати в автоматичному режимі. Але у старому житловому фонді з вертикальним розведенням стояків опалення регулювати тепло складніше.

Поки вода проходить по всьому стояку опалення від підвалу до даху, вона поступово остигає, і виходить так, що в одних квартирах спекотно, а в інших - прохолодно. Хтось відчиняє вікна, щоб хоч трохи охолодити квартиру, а хтось змушений включати калорифер, щоб досягти комфортної температури. При цьому всі сусіди за опалення платять однаково – комунальники знімають показання загальнобудинкового лічильника та розкидають спожите тепло на всі квартири пропорційно до їхньої площі. Тому рахунки будуть однаковими для тих, у кого у квартирі 20 градусів, та для тих, у кого батареї нагрівають приміщення до 30 градусів.

Експерти з енергоефективності кажуть, що у квартирах, де батареї гріють сильно й досягається висока температура у приміщеннях, теоретично добре було б встановити регулятори на батареї. Тоді споживачі могли б не випускати тепло у вікно, а заощаджувати гроші всього будинку за рахунок перекриття подачі теплоносія до батарей. Але на практиці це мало хто робить – адже встановлення такого обладнання та й самі регулятори коштують чималих грошей – розраховуйте мінімум на 1000 грн на кожну батарею. Тому споживачам радять використати бюджетний спосіб зменшення тепловіддачі – можна, наприклад, накрити батарею ковдрою. Тоді до вас надійде менше тепла, а сусідам – більше.

А ось тим, у кого температура в квартирі низька, нічого не залишається, окрім як вимагати від комунальників дотримання норм, що діють. У будинках із загальною системою опалення температура в кімнаті має бути +18, а в кутових кімнатах +20 °C. Допустимий термін відхилення від цієї норми – не більше 12 годин на добу (один раз на місяць).

Якщо у вас вдома холодніше, потрібно поскаржитися до районної диспетчерської служби обслуговуючої компанії. Далі за законом комунальники мають провести обстеження: виміряти температуру у кімнатах та визначити причину невідповідності температури. При цьому винним можуть зробити і мешканця – згідно з чинним законодавством, мешканець повинен утеплювати вікна, балконні двері, щоб не було щілин. Якщо причина полягає в холодних батареях, то вам повинні перерахувати рахунок за опалення.

Відповідно до чинних норм тариф за опалення знижується на 5% за кожен градус нижче за норму. Тобто якщо у квартирі 17°С, то стягується 95% від тарифу, 16°С – 90% і т.д. Якщо температура в квартирі 12°С, а в кутових кімнатах 14°С або ще нижче, плата за опалення не нараховується.

Щоправда, на практиці така низька температура у квартирах може бути лише якщо на вулиці сильні морози. І коли ви викликаєте комунальників для фіксації факту зниження температури, вони намагаються прийти в день, коли на вулиці потеплішає.

Гаряча вода 40°C і нижче вважається холодною, тому вода не оплачується. Фото : Архів КП

Гаряча вода 40°C і нижче вважається холодною, тому вода не оплачується. Фото : Архів КП

Гаряча вода

Найбільше обурення від запровадження абонплати за гарячу воду можна почути від громадян, які через її постійну відсутность встановили бойлери.

– Ми живемо на верхньому поверсі, і для того, щоб прийняти душ, мені потрібно було спускати воду по 10 хвилин, – бідкається киянка Наталя. - Та й вода до нас доходила ледь тепла. Зрештою ми перекрили гарячий кран, поставили бойлер і горя не знали. Тепер нас зобов'язують платити за послугу, якою ми фактично не можемо користуватися.

Теоретично, якщо споживач хоче змусити комунальників виконувати зобов'язання з подачі гарячої води, то тут є свій спосіб. Знову треба викликати комісію та вимагати дотримання нормативів. Вони виглядають так: температура гарячої води може коливатися в діапазоні 50-75°С. При цьому з моменту відкриття крана має пройти не більше двох хвилин.

Ми живемо на верхньому поверсі, і щоб прийняти душ, мені потрібно було спускати воду по 10 хвилин

Якщо ця умова не дотримується, вимагайте перерахунок. Він проводиться за такою формулою: якщо подається вода 45-49°C, то у цей період оплачується 90% тарифу; якщо 40-44°C - то 70% від тарифу. Вода 40°C і нижче вважається холодною, тому і оплачується відповідно.

Але як і у випадку з опаленням, як тільки-но ви подасте заявку на перевірку, то при візиті комісії, швидше за все, вода буде потрібної температури.

Якщо ви користуєтеся централізованою гарячою водою, то експерти радять ставити багатотарифний лічильник гарячої води - цей прилад обліку відрізняється від звичайного тим, що вимірює температуру води, яка проходить через нього, і нараховує менший обсяг споживання, якщо вода холодніша. Він працює з чотирма тарифами - вода нагріта понад 50°С, температура становить 45-49°С, 40-44°С та менше 40°С - і, відповідно, нараховує показники з урахуванням поправочних коефіцієнтів на температуру.

– Коштує такий багатотарифний лічильник суттєво дорожче за звичайний – від 1600 грн, – розповіли нам у спеціалізованому магазині. - Звичайний вартує від 360 грн. Так само експлуатація багатотарифного пристрою дещо дорожча - при його періодичній повірці потрібно ще міняти батарейку. Це обходиться ще у 300 грн і виконується раз на три роки. Але, як свідчить практика, такі додаткові витрати себе окупають.

Якість газу

Взимку люди часто скаржаться на якість газу – мовляв, і горить полум'ям іншого кольору, і чайник на ньому повільно закипає. Споживачі підозрюють, що газзбути щось підмішують у газ, щоб лічильник крутив як завжди, а тепла така суміш давала менше. Чи можна якось перевірити, якої якості газ взимку подають до наших газових труб? Постачальники газу запевняють, що паливо проходить контроль на всіх етапах і відповідає нормам. В Україні є ГОСТ, який визначає мінімальну теплоту, що виділяється при згорянні палива, – не менше ніж 7600 ккал/м³. Якщо вірити інформації, яку «Укртрансгаз» щомісяця публікує на своєму офіційному сайті, теплота згоряння природного газу коливається на території України в межах 8000-8250 ккал/м³, що перевищує значення, встановлені ДСТУ.

- В Україні згідно з ГОСТом у побутовому газі має бути не менше 93% метану, а калорійність газу повинна бути не нижчою за 7600 кілокалорій на кубічний метр, - каже експерт у сфері енергетики Дмитро Марунич. – Наскільки я знаю, ці параметри більш-менш контролюються. Газ поганої якості може бути у тому випадку, якщо його не встигають очистити від домішок після видобутку та постачають одразу споживачам.

Якщо ви не вірите в якість палива, яке приходить трубою до вас, можна викликати експертів, і вони проведуть всі необхідні виміри. Цим у нас займається державний "Укрметртестстандарт". Якщо замовити у них послугу визначення відповідності газу нормам, то до вас додому прийдуть фахівці і здійснять забір проб у присутності представника облгазу.

Газ поганої якості може бути в тому випадку, якщо його не встигають очистити від домішок після видобутку та постачають одразу споживачам

Якщо газ виявиться менш якісним з погляду калорій, то газовики повинні будуть провести перерахунок споживачеві та сплатити компенсацію експертизи. Але якщо газ ввиявиться у межах норми, то за експертизу доведеться платити споживачеві. Фахівці кажуть, що подібні експертизи в Україні не проводяться – вартість одного виміру з оформленням усіх необхідних документів становить близько 10 тисяч гривень. Мало хто хоче ризикувати такою сумою, намагаючись досягти перерахунку.

Щоправда, вже з наступного року споживачі платитимуть за газ не в кубометрах, а виходячи з його калорійності. Як це відбуватиметься, читайте тут.