Array ( [0] => 2829 [1] => 2836 [2] => 2850 [3] => 2860 [4] => 2871 [5] => 2883 [6] => 2890 [7] => 2898 [8] => 2921 ) 1
0
Завантажити ще

Навіщо країні РНБО: про роль секретаря РНБО та спадок Данілова

Навіщо країні РНБО: про роль секретаря РНБО та спадок Данілова
Фото: president.gov.ua

Замість колишнього керівника Луганської області Олексія Данілова - колишній голова Служби зовнішньої розвідки. Зміна очільника апарату Ради національної безпеки і оборони відродила цікавість до діяльності цього органу. За що відповідає РНБО, наскільки впливовою є посада її секретаря - у матеріалі Коротко про.

Координація і аналітика

Рада національної безпеки і оборони була утворена Указом президента Леоніда Кучми від 30 серпня 1996 шляхом злиття Ради оборони та Ради національної безпеки, які функціонували до прийняття нової Конституції. Згідно з Основним законом, це координаційний орган, який діє при президентові України і під його головуванням.

Згідно із спеціальним законом, який був прийнятий у 1998 році й зазнавав змін, компетенція РНБО досить широка – від розробки воєнної доктрини до контролю за органами, які мають боротися з корупцією та організованою злочинністю.

- Якщо говорити стисло, то перша і головна функція РНБО – це координація діяльності різних інституцій державної влади. Бо є питання, які не може вирішувати одне відомство. Наприклад, інтеграція України в НАТО. Її не може проводити Міноборони чи МЗС. Мусить бути поєднання зусиль міністерств, спецслужб, окремих органів виконавчої влади, Адміністрації президента, Кабміну тощо. Кожна ланка повинна отримати своє доручення і при цьому розуміти спільне бачення мети, - пояснює політолог Володимир Фесенко.

Друга основна функція РНБО – це підготовка законодавчих актів та указів президента, що стосуються сфери національної безпеки. А це не тільки оборонка, а й політика, економіка, функціонування силових органів та судової системи. Тому при дорадчому органі створено чималий адміністративний апарат, у складі якого працюють експерти та аналітики.

- По деяких аспектах рішення виносяться виключно на засіданнях РНБО. Наприклад, щодо санкційних списків. Готувати пропозиції можуть СБУ, МВС, АПУ, але затверджують списки рішенням колегіального органу при президентові України, - каже політолог.

Роль дещо перебільшена

Чіткого графіка засідань РНБО не існує - їх скликає голова, тобто президент, відповідно до потреби обговорити проблему і сформувати шляхи її вирішення. На засідання зазвичай присутній голова Верховної Ради, хоча він не є членом РНБО, можуть бути запрошені керівники комітетів, народні депутати та інші відповідальні особи.

Для обивателів робота РНБО зазвичай видавалася рутинною. Інтерес з’явився, коли почалася активна санкційна політика, зокрема, щодо опозиційних ЗМІ, і так звана деолігархізація – ухвалення закону, яким РНБО уповноважували складати базу даних осіб, які підпадали під визначення "олігарх", а за тим - під ряд обмежень.

Так чи інакше, все це пов’язувалось з постаттю Олексія Данілова – очільника Луганскої ОДА за часів Віктора Ющенко. Він став 13-м секретарем РНБО у жовтні 2019 року. Коли почалася велика війна, Данілов став так часто виступати з коментарями та заявами з телеекрана і роздавати пресі інтерв’ю, що пересічний українець мав його ледь не за другу особу в державі.

- Секретар РНБО входить у п’ятірку головних державних посад в Україні, але займає в ній останню позицию. Виглядає це так: президент, голова ВР, прем’єр-міністр, керівник АПУ, секретар РНБО. Однак були в історії секретарі, які за ступенем впливу на події в державі посідали третє місце. Наприклад, розробник і перший секретар РНБО Володимир Горбулін. Були такі, що й на п’ятому не знаходилися – як Раїса Богатирьова при Януковичі. Що стосується Данілова, то його роль у формуванні державної політики дещо перебільшена, - вважає Володимир Фесенко.

Зруйнував велику роботу

Політолог згоден, що із запровадженням санкцій вплив РНБО значно зріс.

- Але вплив саме Данілова був обмежений. Він був командним гравцем, відданим президенту, однак переходив межі із висловлюваннями, - продовжує Володимир Фесенко.

Вже не секрет, що “детонацією” кадрового рішення став грубий коментар Данілова щодо позиції спецпосланця Китаю з мирного врегулювання українсько-російського конфлікту Лі Хуея. Прізвище якого він грубо перекрутив.

- Не можна, звичайно, говорити, що Данілова зняв з посади Пекін. Але цим висловлюванням у телемарафоні він зруйнував величезну роботу МЗС, бо Україні важливо залучити Китай до Глобального саміту миру.

Політолог переконаний, що новий секретар РНБО - Олександр Литвиненко, який прийшов на цю посаду з крісла очільника Служби зовнішньої розвідки, не буде публічною особою.

- Це людина, яка не схильна роздавати інтерв’ю, він сам пише статті. Один з інтелектуалів, гарний адміністратор. Має досвід роботи в РНБО на посаді заступника секретаря, має, на відміну від Данілова, міжнародний досвід. Одна з причин заміни в тому, що Україні потрібно посилити співпрацю з міжнародними партнерами, налагодити міжгалузеву діяльність, а Данілову для цього бракувало знань та фахових якостей.

Сподівання на конкретизацію

По своєму змісту РНБО не є органом влади. Її рішення мають рекомендаційний характер, але коли вводяться в дію указом президента, то мають виконуватися. Щоправда, прямої відповідальності за невиконання немає, тому почасти благі наміри залишаються на папері або довго там затримуються.

- РНБО очолює президент. Роль секретаря важлива, але не є визначальною, - відмічає політолог Ярослав Макітра. – Втім, можна сподіватися, що з новим призначенням робота Ради стане менш політично насиченою, але більш конкретизованою. Бо коли ставляться масштабні завдання, наприклад, щодо прискорення судової реформи, їх не завжди можна оперативно виконати. Або приймаються рішення, які не можуть бути виконані безумовно.

Чи будуть продуктивні зміни, покаже час. Однак певний подразнюючий чинник, яким були висловлювання 13-го секретаря РНБО, принаймні знятий.